Har du någonsin känt dig osäker på vilket beslut som är rätt när du står inför komplexa personalfrågor? Som chef eller HR-ansvarig är det ofta en balansgång mellan att främja företagets intressen och samtidigt vara en bra arbetsgivare. Visst kan du känna igen dig?
En effektiv metod för att navigera i dessa situationer, är att använda en trestegsmodell som beaktar arbetsrättsliga, affärsmässiga och värderingsmässiga perspektiv – i just den ordningen. Detta kan vara nyckeln till att fatta beslut som inte bara är rättsligt hållbara utan också gynnar företaget och medarbetarna i längden.
Är du redo att ta ditt beslutsfattande till nästa nivå?
Först och främst måste varje beslut vara juridiskt hållbart. Detta innebär att följa gällande arbetsrättsliga lagar och regler. Frågor att ställa:
Börja alltid i denna ände för att säkerställa att beslutet ens är möjligt, utifrån gällande lagar och regler.
När de juridiska aspekterna är klara, överväg den affärsmässiga sidan. Beslutet bör stödja företagets mål och bidra till dess lönsamhet. Viktiga överväganden:
Detta steg är såklart absolut nödvändigt för att säkerställa verksamhetens framgång och tillväxt, i varje beslut.
Slutligen, reflektera över företagets värderingar och kultur. Beslutet ska vara etiskt, stödja en positiv arbetsmiljö och kanske till och med bidra till ett högre syfte. Frågor att tänka på:
Att avsluta med detta perspektiv säkerställer att vi har med oss “hjärtat” i det vi gör.
Genom att ta stöd av denna holistiska trestegsmodell kan chefer och HR säkerställa att deras beslut är lagliga, affärsmässigt sunda och etiskt försvarbara. Detta leder till balanserade och hållbara beslut som stärker både företaget och dess medarbetare.
Kort sagt, säkerställa att vi gör rätt, går åt rätt håll och har hjärtat med oss på vägen.
Lycka till!
Elin Nordin
HR-chef